Wyszukiwarka

Na czym polega trening z taśmami TRX?

1. Co to są taśmy TRX ?

W ostatnim czasie bardzo popularny stał się trening w podwieszeniu, z wykorzystaniem taśm TRX. Taśmy TRX zostały wymyślone przez komandosa Randy Hetricka. Jego celem było wynalezienie przyrządu treningowego, które miało być proste w obsłudze, będzie angażowało do pracy całe ciało i nie zajmie zbyt wiele miejsca, ponieważ przeznaczone były dla żołnierzy i chciano ich używać na łodziach podwodnych i okrętach. Przyrząd, zbudowany jest z dwóch bardzo wytrzymałych taśm w kształcie litery Y. Na obydwu końcach są wygodne, gumowe uchwyty na dłonie i paski, żeby można było zahaczyć o nie stopy. Są też klamry do zmiany długości taśmy oraz karabinek do umocowania przyrządu.

2. Na czym polega trening w podwieszeniu?

Trening w podwieszeniu to urozmaicone ćwiczenia, dzięki którym oddziałujemy na wszystkie cechy motoryczne człowieka: siłę, wytrzymałość, szybkość i moc (wielkość pracy w jednostce czasu – łączy siłę i szybkość). W podwieszeniu działamy na wszystkie grupy mięśniowe zarówno powierzchowne jak i głębokie, stabilizujące stawy i odpowiadające za prawidłową postawę ciała. Taki trening jest bardzo uniwersalny, co oznacza, że możemy dobrać ćwiczenie dla osób o każdym poziomie, sprawności i zaawansowania. Ćwiczymy w umiarkowanym tempie, wybieramy łatwe i trudniejsze wersje, co sprawia, że każdy da sobie z nimi radę.

 

3. Jak trening TRX wpływa na organizm ?

Dzięki ćwiczeniom w podwieszeniu, możemy wpływać na stabilność stawów kolanowych, skokowych, etc, profilaktykę bólów kręgosłupa, redukcję tkanki tłuszczowej, wzrost siły lub/i wytrzymałości mięśniowej, wzrost wydolności krążeniowo – oddechowej. Systemy podwieszane sprawdzają się także w rehabilitacji np. po artroskopii stawu kolanowego. Ćwiczenia w podwieszeniu są bardzo złożone, a prawidłowa technika wymusza na nas ciągłe napięcie całego ciała i utrzymywanie równowagi, dzięki czemu wpływamy kompleksowo na całe organizm.

 

 4. Zasady treningu  w podwieszeniu?

Aby prawidłowo użytkować taśmy, należy zwracać uwagę na:

  • ciągłe napięcie taśmy (nie można doprowadzić do rozluźnienia taśmy, bez względu na to w jakiej pozycji ćwiczymy:
  • dobranie prawidłowej pozycji wyjściowej
  • utrzymywanie lordozy lędźwiowej w neutralnej pozycji oraz pilnowanie by nie przenosić bioder do tyłu
  • unikanie kontaktu taśmy z ciałem ćwiczącego

 

Z racji, że ćwiczenia na TRX są dla każdego, ważny jest odpowiedni dobór trudności ćwiczenia do poziomu ćwiczącego. Korzystamy wtedy z kilku zasad:

  • reguła wahadła – polega na zmianie kąta nachylenia tułowia względem podłoża. Im kąt jest mniejszy (ciało bliżej podłoża) tym ćwiczenie jest trudniejsze.
  • ograniczenie punktów podparcia – im mniej punktów podparcia, tym ćwiczenie jest trudniejsze (np. ćwiczenia, na jednej nodze lub w podporze bokiem)

 

Trening z taśmami jest bardzo wszechstronny, a liczba możliwych ćwiczeń jest ograniczona tylko naszą wyobraźnią. Dzięki niestabilnej pozycji, ćwiczeniom w podporach, angażujemy do pracy mięśnie, które ciężko wytrenować przy użyciu ciężkiego sprzętu z siłowni. Na TRX możesz ćwiczyć na sali fitness, w domu (używając door anchor – specjalnej blokady na futrynę drzwi, która jest dodawana do każdego zestawu TRX) oraz w parku, w lesie przyczepiając taśmy do drzewa.

Należy wykonywać ćwiczenia po 8-16 powtórzeń (w zależności od stopnia trudności), w 3-4 seriach. Warto, po każdym zestawie ćwiczeń, wykonać dodatkowo około 30sekundową serię cardio: burpee, przeskoki, skip z kolanami do klatki piersiowej, przyspieszając tym samem spalanie tkanki tłuszczowej i przyzwyczajając serce do pracy na podwyższonym tętnie.

 

Nie trzeba mieć wielkiego zestawu sprzętu, żeby móc wzmocnić i wyrzeźbić swoje ciało. TRX, to „kieszonkowy” przyrząd treningowy.

Dodaj komentarz
Design logo Script logo
Kontakt
Powrót do góry